Du kender det godt: Du har købt et produkt via internettet. Din pakke ankom, og du var glad for, at ventetiden var så kort. Du åbner pakken og ser, at produktet er defekt. Du bliver rigtig godt sur og gal i skralden. Og du har lyst til at fare til telefonen for at ringe webshoppen op, så du kan brokke dig. Du skal selvfølgelig gøre opmærksom på, at produktet ikke er ok. Men du kan godt lige vente i en times tid, inden du ringer op og skælder ud.
Ofte en servicemedarbejder
Det menneske, du får i tale, er højst sandsynligt ikke ansat i webshoppen. Du får et menneske, der er ansat i et kundeservicecenter, i tale. Han – eller hun – varetager telefonpasning i høj kvalitet på vegne af webshoppen, du købte produktet fra. Derfor skal du tale pænt til hende – eller ham. Og det gør du bedst, når du er rolig – ikke når du er gal og skuffet.
Ja, det kan være svært at holde sit temperament. Men hør her: Personalet, der varetager telefonpasningen for forskellige webshops, er ikke ansvarlige for at produktet er defekt. De har dog fået retningslinjer, for hvad de kan tilbyde dig i sådan et tilfælde – og de vil naturligvis følge retningslinjerne: Pengene tilbage – eller et nyt produkt?
Træk vejret og køl af
Hvis du er gal, når du ringer op, så kan det tage noget længere tid, inden den, du taler med, forstår, hvad der er galt. Du spilder dermed din – og hendes – tid. I vil naturligvis finde en løsning på dit problem. Og hende du taler med, vil sørge for at løsningen vil blive udført hurtigst muligt.
Så: Når du står i sådan en situation så lad være med at skælde et menneske, der ikke aner, hvad der er sket, ud. Hun varetager et job, som er essentielt for shoppen, men hun har også dødtravlt – og hun fortjener ikke, at du skælder ud, fordi der skete noget under forsendelsen.